Skip to content

България като нова родина или историята на един израелец, който не иска да има нищо общо с Израел

April 30, 2012

д-р Дрор Грийн в България

Всички сме чували за български евреи, които отиват да живеят в Израел. Не всеки ден чуваме обаче за израелец, които избира България за своя родина. Какво би подтикнало един израелец да се засели тук с цялото си семейство, ще се опитам да предам чрез любопитната история на д-р Дрор Грийн.

Начинът, по който научих за него бе не по-малко необичаен. Беше пореден ден от престоя ми в Западния бряг като доброволка, есента на 2010г. Както обикновено, с колегата ми придружавахме палестинско семейство до земята им, която бе в непосредствена близост до еврейско поселение, в ролята ни на международни наблюдатели и протекция, в случай, че еврейските заселниците нападнат палестинското семейство през този ден, не дай си Боже. Към нас се присъединиха и активисти от Израел, три жени. Едната от тях, веднага щом чу, че съм от България, ме попита дали не съм чула за село Дворище,  там живеел неин приятел, близо до някакъв си град Кюстендил. Дворище е малко селце близо до родния ми град Кюстендил. Беше толкова извън всякакъв контекст да чуя тези нарицателни на места в онази обстановка, че признах, че светът нямаше повече накъде да се смалява от там нататък. Бе ми написано на една смачкана бележчица, изнамерена кой знае от къде, името  д-р Дрор Грийн, и бях помолена да му я предам като се прибера. Аз се върнах в България, но минаха няколко месеца, докато един ден не се сетих за нея и не издирих въпросния д-р Грийн.

Срещнахме се в родния ми град, при което той ми разказа интересната си история. Нито той, нито жена му имат някакви български корени, не познават жива душа преди да се заселят тук. Всъщност той е повече “израелец” от мнозинството евреи, които живеят в Израел днес, защото произлиза от онези евреи, които са населявали Палестина преди създаването на Израел през 48г. Споделя, че никога не е могъл да разговаря с баба си, защото тя знаела само идишки и арабски и никакъв иврит. Когато той чува, че аз знам арабски, ми казва : “А не е ли много иронично това, че аз не знам?”.  Грийн израства в Ерусалим в къща на принудително изселено от нея през 48г. палестинско семейство. Била им предоставена срещу незначителен наем от държавата. Веднъж когато бил сам вкъщи, на не повече от десет години, на вратата се почукало. Било палестинското семейство, бившите обитатели на къщата. Помолили го да ги пусне вътре, за да видят онова, което е било някога техен  дом. Той бил само едно дете, на което успешно му било втълпено, че всички араби са терористи, дострашало го и не им позволил да влязат. “И до днес изпитвам угризения на съвестта за тази своя постъпка, хората просто искаха да погледнат къщата си”, споделя ми той. По-късно участва във войната от 1973г., в следствие на което страда от пост-травматичен стрес. Разработва свое собствено направление в психоанализата и се лекува сам чрез него.

Освен психоаналитик, изобретател и още много други неща, Д-р Грийн е автор на около 40 книги, 20 от които са книги за деца, превърнали се в абсолютни бестселъри в Израел. “Почти всяко израелско семейство притежава детска книга, написана от мен в домашните си библиотеки”, казва ми той. Когато обаче започва да пише срещу окупацията на Западния бряг и нарастващия расизъм в израелското общество, ентусиазмът към неговата особа рязко спада. Една от книгите му, “Приказки за Интифадата”(The Intifada Tales) (Интифада е името на две последователни палестински въстания срещу окупацията, първото от 1987 до 1993г., а второто от 2000 до 2005г.), е преведена на арабски. Израелската армия забранява разпространението й в Западния бряг, докато онези палестинци, които успяват да се снабдят с нея, се кълнат, че тя със сигурност трябва да е написана от палестинец под еврейски псевдоним. Друга негова книга, “АБВ на израелския апартейд” (ABC of Israeli Apartheid), която е достъпна онлайн тук на английски, е напълно “отлъчена” от всички израелски медии.

През 2008г. Д-р Грийн решава, че не иска да бъде идентифициран с Израел повече и заедно със съпругата си и четирите си деца се изселва в България. Питам го как е направил точно такъв избор. Първоначално искал да избере Лондон за свой дом, но имиграционната политика там е по-сложна, тук е сравнително лесно, макар че визите за цялото му семейство годишно възлизат на цяло състояние. Питам го дали не смята, че щеше да е по-полезен, ако беше останал в Израел като активист срещу окупацията там, както прави неговата приятелка, с която се запознах аз. Тя например се е промъквала до Западния бряг нелегално, за да доставя лекарства и храна на местните по време на последната Интифада, когато много палестински градове са били под полицейски час. Според него всеки, който остава в Израел, чрез самия избор да живее в тази държава, поддържа окупацията. Оставането е компромис. И докато малкото на брой леви израелци се обявяват срещу политиката на страната си и за спазване човешките права на палестинците, дори те не искат тези палестинци да живеят редом с тях. Нека си имат човешки права, но в тяхна си отделна държава. Докато според д-р Грийн единственото разрешение е държавата Израел да престане да съществува като такава и вместо това да се основе единна държава и за израелци и палестинци, и те да живеят заедно там, с равностойни права.

Питам го дали при напускането си на Израел е заявил на  властите, както и публично защо взема подобно решение. “О, да, разбира се. Там много мразят такива като мен. Както и такива като теб. От армията бях обявен за луд. Което ме устройва…” , доверява ми с усмивка. Родителите на д-р Грийн  напълно се отрекли от своя син заради неговите политически възгледи и така връзката с Израел за него е напълно прекъсната. Живее със жена си в малкото селце Дворище, учат се да правят компоти и сладка от местните, а четирите им деца вече говорят български перфектно.

No comments yet

Leave a Reply

